reach, clicks en shares op de facebook

Als we de berichten moeten geloven zal het binnenkort echt over zijn met facebook en wordt het muisstil in de tijdlijn. Tot die tijd zit bijna heel Nederland toch minimaal 15min wel even te kijken wat de rest aan het doen is.

Kortom nog steeds een prima manier om dingen onder de aandacht te brengen. Het gaat er alleen dan wel om hoe doe je dat. Voor een paar projecten die ik doe (Smikkelbaard, AA Nights, PopCom) probeer ik op deze manier extra aandacht te generen. Natuurlijk kan ik lekker simpel een campagne beginnen, deze goed inrichten en budget vaststellen.

Dat is alleen wel beetje te makkelijk waarom niet kijken of met creatief taggen, juiste verhaal met goeie combi van tekst / beeld ook met klein budget dingen mogelijk kan maken.

Hieronder een aantal voorbeelden:

fb-popcom

Sinds vorig jaar is er in Leiden de PopCom. Een samenwerkingsverband tussen vele culturele partijen in de stad. Het belangrijkste doel is om beter samen te werken. Als test zijn we begonnen met een wekelijkse agenda van 7 leuke evenementen in de stad. Een soort van krenten uit de pap selectie. Het voordeel van de samenwerking is dat het mogelijk is om veel verschillende partijen erbij te betrekken en het bereikt snel te laten groeien.

fb-smikkelbaard

Een andere project is het online label Smikkelbaard. Het label is niet echt een traditioneel platenlabel met cd’s/vinly of iets nee we doen het anders. Het loopt eigenlijk allemaal via bandcamp (en ook andere online diensten zoals itunes / spotify etc). Per release gaan we op zoek naar de beste manier om deze onder de aandacht te brengen. Bijvoorbeeld bij de release van No Future Kids waarbij we na de release via een blog een recensie krijgen. De recensie was niet positief maar best negatief over dat de band probeerde punk te zijn. Volgens Willem waren de jongens alles behalve punk. Natuurlijk lastig want jij daar kan je niet heel erg mee pronken. Toch is het promo en daar moet je gebruik van maken. Zeker de combi van jonge gasten in band die hun poging doen deed het goed “Het verhaal” klopte dus ging het direct rond.

fb-smikkelbaard2

fb-smikkelbaard3

Het is dus altijd zoeken naar je “verhaal” om het aan op te hangen. Hoe krijg ik aandacht, wat kan ik gebruiken en is er iets wat ik erbij kan trekken. Voor Zinesters hebben we zelf ook stoute schoenen aan gedaan en gevraagd waarom er niet over ons werd geschreven. De humeur werd gewaardeerd en niet lang daarna gingen met de journalist de kroeg in. Wat de Smikkelborger mixtape betreft was het een reactie op een project van Amerikaanse label Burger Records die aan de haal ging met Nederlandse artiesten. Volgens ons een leuke selectie maar lang niet leuk genoeg. Dus aan de slag en door het goed uit te leggen binnen 2 weken artiesten, artwork en release klaar gemaakt.

Kortom er is nog veel mogelijk met Social Media / Facebook en het blijft opletten hoe je het gaat inzetten. Een simpel share kan je eenvoudig gebruiken door regeltje tekst bij te voegen, plaatje erbij of de juiste bedrijven, personen, bands, steden of wat dan ook te taggen.