Content kan je maken

Voor Smikkelbaard zijn we altijd bezig met het maken van nieuwe plannen en uitdagingen. We produceren zelf eigenlijk bijzonder weinig muziek dus je soms moet worden. Zo zaten we in de kroeg te brainstormen en kwam uitnodiging voor een workshop “How to start a label” van Subbacultcha! binnen.

Een paneldiscussie met daarin vrienden van ons namelijk Koen van Subroutine, Robert van Purple Noise Records en Bert van Geertruida. Het idee was om inzicht te geven over het runnen van een label. Wat komt er bij kijken, waarom is het nodig en wat is handig om vooraf te weten.

Op zich een prima insteek van een panel en op zich content die voor veel mensen interessant kan zijn. Volgens facebook was er een flinke zaal nodig om plek te bieden aan iedereen die zou gaan komen. Dus er is content en blijkbaar een publiek. Verder voor Smikkelbaard een mooi moment om wat free promo te krijgen.

Dus het plan werd gemaakt om met een opnameapparaat naar de avond te gaan. Alles op te nemen en direct daarna uit te brengen als een release. Dus vooraf een hoesje gemaakt, promotekst geschreven en alles klaar gezet op de bandcamp alleen nog de audio.

Met Koen van Subroutine meegegaan onder het mom van even handje helpen bij de merch tafel. Dit om alle schijn weg te halen dat ik daar met andere plannen zou zijn. Een goeie plek gevonden voorin de ruimte. Een plek waar het niet heel duidelijk was dat het gesprek werd opgenomen. In de eerste minuten even een check van de levels en deze aangepast en toen gewoon aanzetten en het verhaal volgen.

Soms was het even checken of alles goed ging maar uiteindelijk zonder problemen de gehele avond opgenomen. Na afloop recorder snel opgeborgen zodat het voor de aanwezigen totaal niet duidelijk was dat er een opname was gemaakt. Nog even sociaal ronde gemaakt en toen terug naar huis.

Thuis direct de audio omgezet naar een formaat voor op de website. Vanwege de lengte was het nodig om het op te delen in 4 blokken. Per blok nog even een pakkende titel gemaakt zodat het aantrekkelijk is om er op te klikken. Hierbij doet een tekst als “don’t trust your label” het natuurlijk een stuk beter dan “Bert zegt iets over contracten“. Het is natuurlijk wel belangrijk om de content die er is zo aantrekkelijk mogelijk te maken. Daarna even tekst gemaakt om de release te promoten via social media. Op dat moment was alles klaar en als eerste stap nog even een teaser via instagram eruit deze werd op zich wel opgepikt maar was niet duidelijk wat het plan was.

In de ochtend direct een release post gedaan via de Smikkelbaard pagina en daarna een share richting persoonlijke pagina. In de post zoveel mogelijk partijen getagged en paar mensen alvast even een heads-up gegeven.

Toen was het afwachten. Als snel waren daar de eerste 100 views en de likes begonnen te komen. Exact de juiste mensen ging reageren en als snel werd de reach van de post groter en groter. Een aantal likes van de pagina zelf erbij en veel clicks naar de audio. Het werd tot om weer even actie te ondernemen. Dus de panelleden benaderd en uitgelegd wat er aan de hand was om zo nog wat extra bereik te krijgen.

Tenslotte een post in het event (van Subbacultha!) met een duidelijke tekst en link. Deze werd direct gevolgd door een re-post van Subbacultha! zelf wat het aantal luisteraars van de audio zeker flink vergroot. Voor ons als Smikkelbaard ook alleen maar een voordeel omdat de naam en actie werd gepromoot onder een publiek wat nog niet bekend was met onze activiteiten.

Screen Shot 2015-11-06 at 11.46.21

Einde van de dag een goed resultaat met een flink aantal luisteraars van de audio, een zeer goed gelukte reach van de berichte en onder de aandacht gekomen van een flinke nieuwe groep mensen. Dit alles met goed uitgewerkt plan en content die voor het oprapen lag. Nu even bedenken op welke manier er nog meer uit deze content gehaald kan worden.

Aan de reacties te zien bleek namelijk dat mensen positief zijn over het onderwerp en aangezien het geheel in het engels is kunnen we het nog veel breder promoten op weer een nieuwe groep.

Smikkelbaard Label actie